Green

Revolusjonerer inkassobransjen med ny tjeneste

Green

– Det er viktig å gjøre de rette tingene, og å gjøre tingene riktig. Men det er ikke tilstrekkelig. Man må også gjøre noe bra. Og det er vi i ferd med å gjøre nå.

Vil du jobbe hos landets største aktør innen Geofag?

Vi søker deg med erfaring innen miljøgeologi, geoteknikk, ingeniørgeologi/bergteknikk, grunnundersøkelser, måletjenester & Geolab.

Vi svarer innen 48 timer.

Da han overhørte en samtale mellom en rådgiver og en kunde som slet med inkassogjeld, fikk Klaus-Anders Nysteen, administrerende direktør i Kredinor, en idé. 

«Kanskje dere kan overta alle mine problemer, dere er jo så flinke?», spurte den oppgitte kunden. 

Ideen slapp aldri taket for Nysteen. For hva om de kunne hjelpe folk med å løse de økonomiske problemene, i stedet for å sende flere purringer?

– I inkassobransjen jobber vi for å få inn midler som oppdragsgiverne våre har krav på. Men de som skylder pengene, har lenge blitt oversett. Ingen har vært opptatt av å finne løsninger eller utvikle produkter som kan hjelpe dem videre, mener Nysteen. Det ønsker han å gjøre noe med.

"

Vi er den største aktøren i markedet, og det innebærer et stort ansvar. Noen må tørre å gå først. Det gjør vi nå. 

– Klaus-Anders Nysteen

Lanserte ny tjeneste

Etter grundige forberedelser, analyser og utvikling, er tjenesten Kan nå en realitet. Beta-versjonen ble lansert for noen måneder siden, og akkurat nå er utvalgte kunder i full gang med pilotprosjektet.

– Med denne tjenesten kan du enkelt få oversikt over din egen økonomiske situasjon, slik at du kan ta smarte grep og gode valg. Individuell veiledning og oppfølging av erfarne rådgivere er en viktig del av tilbudet. Etter hvert som tjenesten utvikles videre, fylles den av stadig flere løsninger og muligheter, forklarer Nysteen.

Han vet godt at denne tjenesten kan være aktuell for mange. For hele 60 prosent av norske arbeidstakere har økonomiske bekymringer. 

– Har du dårlig økonomisk helse, vil det påvirke hele hverdagen din. Det er mye skam og stigma knyttet til dette, og mange vet ikke hvor de skal gå for å få hjelp, sier Nysteen.

LES MER: Sjekk ut vår nye tjeneste kan.no

Tilbud fra arbeidsgiver

Han trekker frem arbeidsgiver som en naturlig bidragsyter i en slik situasjon. For medarbeidernes økonomiske helse kan være avgjørende for utførelsen av arbeidsoppgavene:

– En sjåfør som kjører lastebil eller en lege som helst bør være tilsted for pasienten, bør kunne konsentrere seg om jobben sin. Ingen vil at de skal være stresset og ukonsentrert fordi de stadig blir oppringt av inkassoselskaper. Med en slik fremgangsmåte bidrar vi ikke bare til å hjelpe enkeltmennesket – men også arbeidsgiver, oppdragsgiverne våre, og samfunnet ellers, mener Nysteen.

Til tross for at mange arbeidsgivere ivaretar de ansatte gjennom forsikringer, kurs, trening, bredbånd og andre goder, har de imidlertid lite å tilby når en medarbeider får økonomiske utfordringer. Med Kan får de mulighet til å endre dette.

Handler om bærekraft

Nysteen innrømmer at bransjen han selv er en del av har tjent gode penger på andre menneskers vanskeligheter. 

– Jo verre det går for kundene, jo bedre går det for oss. Våre inntekter er gebyrer, salærer og renter når folk ikke klarer å gjøre opp for seg. Et inkassoselskap kan sende purringer gjennom brev, SMS, digitale kanaler og telefon opptil 20 ganger i måneden. De som har gjeld på flere fronter, får kanskje 50-60 henvendelser til sammen fra ulike inkassoselskaper. Det er lett å forstå at dette ikke hjelper i en allerede presset situasjon. Dette er ikke bærekraftig, mener Nysteen.

For bærekraft handler om så mye mer enn å kjøpe kvoter, plante skog, eller skrive rapporter. FN har kommet med en tydelig appell til alle selskaper i alle bransjer om at de må ta sosialt ansvar innenfor sitt felt. Da må alle bidra på nettopp det de kan best, mener den visjonære lederen.

– Derfor forsøker vi nå å transformere oss selv. Vi ønsker å ta et tydelig sosialt ansvar, og er veldig klare på at vi ikke skal legge sten til byrden for mennesker som allerede har det vanskelig. Vi skal gjøre det vi kan for å hjelpe kundene med å finne en god løsning. Det er ikke tilstrekkelig å gjøre de rette tingene, eller å gjøre tingene riktig. Man må også gjøre noe bra. Og det er vi i ferd med å gjøre nå. Det håper jeg flere i bransjen blir med på, oppfordrer han.


Dilemma

Når målet er å revolusjonere egen bransje, er det viktig å sikre et solid fundament. For det er mange dilemma langs veien, innrømmer Nysteen.

– Dette er annerledes enn det vi har gjort før. Vi er bevisst på at vi skal tjene penger, men når vi jobber med forebygging, må vi ta betalt på en annen måte. Det handler om å tilfredsstille alle parter på én gang. For det som hjelper de ansatte, hjelper bedriftene. Og det som hjelper bedriftene, hjelper samfunnet. Og kan vi tjene penger på det, er det bra for oss. Dette er forretningsmodeller som skaper vinn-vinn-situasjoner for alle.

Satsingen Kan er skilt ut fra morselskapet Kredinor, som et lite start-up-selskap. Det handler blant annet om tillit. De som bruker tjenesten, skal være trygge på at de får de beste og uavhengige rådene. 

Men Nysteen er ikke i tvil om at Norges største inkassoselskap er den riktige aktøren til å ta dette steget:

"

Vi har enormt stor kompetanse på feltet. I Kredinor har vi 600 medarbeidere som hver dag hjelper folk som har havnet i en tøff økonomisk situasjon med å løse problemene. Vi har kontakt med én million nordmenn i året. Det gir oss en enorm kunnskap på området, og dermed også et stort ansvar.

Søker flere dyktige medarbeidere

Og det stopper ikke her, påpeker Nysteen. For dette er et produkt med stort internasjonalt potensial. Med muligheter som kunstig intelligens, datafangst og analyse, personlig rådgiving og spisset tilpasning er dette et felt som er vidåpent for utvikling. 

For å kunne holde farten oppe, trenger Nysteen og teamet enda flere kloke hoder. Både utviklere, markedsførere, UX-designere og produktutviklere oppfordres til å søke.

– Vi har startet på en ekstremt spennende reise. Det oppleves veldig meningsfullt å jobbe for noe som virkelig betyr noe for andre mennesker. Det tror jeg mange ønsker seg, sier Nysteen. 

Han innrømmer at denne satsingen har blitt personlig for ham. For helt siden han overhørte kunden be om hjelp, har han ønsket å skape nettopp dette. Nå er det blitt en realitet.

"

Alle kan havne i økonomiske problemer én eller annen gang i livet. Derfor må vi ha en god løsning klar når det skjer. Det holder ikke bare å løse enkeltsakene, vi må hjelpe til med å løse problemet.

– Klaus-Anders Nysteen

Senior Backend Utvikler

Er du en eksepsjonell Senior Backend utvikler? Vi søker Senior Backend utviklere til vår KAN satsning!

Les mer her

Produkt Designer

Er du en dyktig og erfaren designer? Ønsker du å gjøre en forskjell ved å hjelpe bedrifter og forbrukere i Norden til god finansiell helse?

Les mer her

Digital Forretningsutvikler

Vil du være med å transformere inkassobransjen? Vil du jobbe som digital produktanalytiker og sikre at vi tar ut betaversjon til produktets fulle potensiale?

Les mer her

Senior Frontend Utvikler

Vil du være med å utvikle et forbruker-finansierings-produkt i verdensklasse? Vi søker Frontend utviklere til vår KAN-satsing!

Les mer her

Produkt- og Markedsføringsanalytiker