– Dette produktet er en game-changer i bransjen

Vil du jobbe hos landets største aktør innen Geofag?
Vi søker deg med erfaring innen miljøgeologi, geoteknikk, ingeniørgeologi/bergteknikk, grunnundersøkelser, måletjenester & Geolab.
Vi svarer innen 48 timer.
Norges største og eldste inkassoselskap tar rollen som utfordrer. Med en ny og innovativ tjeneste skal de gi økonomisk hjelp til mennesker som trenger det.
– Dette er en helt ny posisjon i markedet, som ikke er tatt tidligere. Vi er et selskap med over 100 års historie, men nå blir vi en utfordrer. Vi skal skape disrupsjon i egen bransje.
Det sier Andreas Komnæs, leder for nye produkter og tjenester i Kredinor. Å identifisere nye muligheter og sette dem ut i livet er det som driver ham. Likevel er det sjelden at disse griper så dypt inn i strukturene i selve bransjen som de gjør nå.
Med den nye satsningen Kan, utvikler de et produkt som ingen har laget tidligere.
– Vi forstod raskt at hvis vi gjør dette, endrer det bransjen.
Enkel oversikt med en app
Den nye tjenesten Kan er et tilbud til bedrifter som ønsker å bistå sine ansatte med økonomisk veiledning.
LES MER: Sjekk ut vår nye tjeneste kan.no
"
Du kan sammenligne det med en økonomisk helseforsikring. Gjennom en app, får du oversikt over din egen økonomiske situasjon. Informasjonen samles ved hjelp av tilgang til ulike registre, tredjeparter, og open banking. Når du har oversikt, kan du ta smarte grep, og håndtere økonomien din på best mulig måte. Individuell veiledning og oppfølging av erfarne rådgivere er også en del av tilbudet.
Beta-versjonen ble lansert for noen måneder siden, og syv utvalgte kunder er i gang med pilotprosjektet. Men dette er bare begynnelsen.
Fra august tilføyes ny funksjonalitet som gjør at kundene kan ta grep rundt refinansiering, slå sammen gjeld, nedbetale gjelden raskere og billigere, og iverksette betalinger på en mer brukervennlig måte.
– Tjenestespekteret skal utvides fortløpende i årene som kommer. Dette er en langsiktig satsing.
Snur det på hodet
Da Komnæs startet på kundesenteret som nyutdannet markedsfører, visste han lite om alle de ulike områdene han skulle få jobbe med i selskapet. Eller at han 20 år etter skulle lede arbeidet med et helt nytt produkt bransjen aldri tidligere har sett. Bransjen selv har imidlertid ikke utviklet seg noe særlig i det hele tatt, påpeker han.
"
Inkasso er en tradisjonell bransje. Fokus har alltid vært på å hjelpe oppdragsgivere med å få inn midlene de har krav på, og tjene penger. Men de som skylder pengene, har ikke fått den hjelpen de trenger.
– Andreas Komnæs

Nå skal dette snus på hodet. For Komnæs og kollegaene vet at det kan være utrolig mange grunner til at noen ikke har betalt regningene.
– Hver dag hører vi om folk som har glemt eller oversett en regning. Og senest i går snakket jeg med en som hadde angst for å åpne posten sin. Når disse menneskene søker råd og veiledning, skal vi ikke legge sten til byrden. Vi vil bidra til å gi dem kunnskap og oversikt, slik at de kan løse situasjonen så tidlig som mulig – helst før saken går til inkasso.
Aha-opplevelse
Når de er ute og presenterer det nye produktet i markedet, er det mange bedrifter som får en aha-opplevelse. For selv om mange arbeidsgivere er opptatt av å ivareta arbeidstakerne på ulike måter, regnes ikke økonomisk helse som en del av dette.
"
Når ansatte får lønnstrekk, ser vi at arbeidsgiver vanligvis nøyer seg med å gjennomføre det, uten å gi råd eller veiledning for hvordan de kan komme seg ut av situasjonen. Da blir det fort en spiral som er vanskelig å bryte, og det kan jo også få konsekvenser for selskapet de jobber i.
– Andreas Komnæs
– De som skal bruke tjenestene våre, må være trygge på at vi gir de beste rådene. Da må vi ha en viss avstand til inkassovirksomheten. Derfor har vi skilt ut Kan som et eget selskap.
For de som jobber i Kan, vil det bety det beste av to verdener:
– Når nyansatte kommer inn til oss, får de en dynamisk hverdag og en frihet som kjennetegner start-ups. Samtidig har de et støtteapparat rundt seg fra landets største inkassoselskap, som sørger for at alt er på plass, og gjør det trygt å gå ut av komfortsonen. Det er en ganske unik kombinasjon, her får du både i pose og sekk, forteller Komnæs.
Det beste av to verdener
Når man skal skape distrupsjon i egen bransje, gjelder det å holde seg på tå hev. For selv med et solid selskap i ryggen, må man være forberedt på de endringene man selv bidrar til å skape.
– Vi kan jo ikke klatre opp i treet og sage av den grena vi sitter på. Vi skal tjene penger. For å sikre en bærekraftig fremtid for selskapet, må vi ha fokus på alternative inntektsstrømmer.
Derfor er satsingen Kan skilt ut fra morselskapet Kredinor, som et lite start-up-selskap med en stor og sterk storebror som bistår når det trengs. Det handler blant annet om tillit.
Trenger de dyktigste medarbeiderne
For å kunne holde farten oppe i utviklingen, trenger Kan-teamet enda flere kloke hoder. Både utviklere, markedsførere, UX-designere og produktutviklere oppfordres til å søke.
"
Vi har rett og slett enorme ambisjoner for videre vekst og utvikling framover. Dette er et grensesprengende nytt produkt, og tilbakemeldingene viser at det er et sterkt behov for det – både i markedet, og i samfunnet for øvrig. Så nå er det full gass!
– Andreas Komnæs
Den viktigste egenskapen for nye medarbeidere, er nysgjerrighet, mener Komnæs.
– Dette er en dynamisk og lærende organisasjon, så her gjelder det å ha evnen til å tenke nytt og utfordre hverandre. Alle har et veldig stort engasjement for å få ut nye tjenester og forbedre produktet hele tiden. Så for de som ønsker en faglig utfordring, med muligheter for utvikling, kan det absolutt være riktig sted, tror han.
Stopper ikke her
Komnæs er opptatt av å løse de problemene som skaper størst verdi for brukerne. Derfor er målet først og fremst å gi bedrifter den støtten de trenger for å hjelpe de ansatte med økonomiske utfordringer. Men det stopper ikke her, forklarer han.
– På sikt skal Kan utvikles til å bli et produkt for alle ansatte, også de som har helt andre økonomiske behov. Det kan bety at vi skal inkludere andre elementer, for eksempel relatert til kjøp av bolig, investeringer, eller hvordan de kan finansiere drømmene sine.
Utviklingen er dynamisk, og etter hvert som nye muligheter identifiseres, kan produktet stadig øke sin verdi. Dette er en langsiktig investering.